tirsdag 10. februar 2009

Utrydningstruede

I klassen min har vi sett nærmere på såkalt utrydingstruede ord. Med dette mener vi ord som våre oldeforeldre og besteforeldre brukte da de var yngre. Vi fikk en artikkel fra Aftenposten skrevet Martin Thronsen. I artikkelen sto det flere eksempler på slike gammeldagse ord. Selv kjente jeg få av dem fra før. Under kan du lese en kort historie jeg har skrevet med flere slike utrydningstruede ord.


"Hvorfor er du sånn en klakør, Reidar?" Far kikket befippet på mor. Han visste jo ikke at jeg hadde spurt mamma om å bile alene tidligere i dag. Jeg og pappa hadde akkadert at hvis jeg fikk bile alene til beileren min, skulle jeg rydde rommet når jeg kom hjem. Jeg og mamma hadde krysset klinger tidligere, hun omkalfatret alt jeg sa, og jeg svarte obsternasig tilbake. Før hun gikk ut, kalte hun meg en nebbenose og ba meg rydde før jeg dro noe sted. Da er det godt å ha en klakør som far som ikke vet at jeg har en rev bak øret.


Ordforklaring:
klakør: ukritisk tilhenger
befipplet: forfjamset
bile: kjøre bil
beiler: frier
krysse klinger: diskutere
omkalfatre: snu opp ned på, stokke om på
obsternasig: småfrekk
nebbenose: ufordragelig jentunge
rev bak øret: luring

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar